Berdakwah dengan Kucing

Kucing Surau Ad-Raudah Seksyen 4

Hari ini nak cerita sikit tentang pengalaman dengan kucing. Tajuk ‘berdakwah dengan kucing’ sebenarnya adalah berkenaan dengan bgaimana saya mendekati seekor kucing ni. Sebenarnya saya peminat kucing cuma kucing je x minat saya. Heheh.

***

Baiklah, ceritanya begini. Di surau bersebelahan dengan rumah sewa saya terdapat dua ekor kucing hitam yang tinggal dan menjaga surau tersebut. Kalau pergi surau kat situ memang akan nampak la kelibat dua ekor ni. Satu jantan dan satu betina. Dua-dua hitam tetapi si betina ni ada warna putih kat bawah dia.

Si betina ini memang jinak. Kalau saya datang je surau tu dan buat bunyi cicak je confirm datang. Kadang-kadang berlari dengan laju ke arah saya. lapar kot. Tapi saya tak bagi la dia makan, Cuma belai je. Kadang2 tu tumbuk n pulas kepala dia berkali-kali. Best.

Si jantan ni sangat-sangatlah tak jinak. Bila saya datang dekat je confirm dia lari atau pun menjarakkan diri beberapa meter. Paling kurang pun jarak dia dengan saya mestilah dua meter. Takut dengan manusia kot. Ke takut dengan saya?

Jadi saya pun fikir. Kalau kucing betina ni boleh jinak dengan saya (semua orang dia jinak sebenarnya), si kucing jantan ini juga pasti boleh untuk saya jinakkan.

Jadi saya pun berazam lah. Untuk mengorat si kucing jantan ni.

Continue reading

Advertisements